מערכת ביצורים מהמאה ה-8 לפנה"ס נמצאה בחפירות בתל אשדוד-ים

מצאים מרשימים בהם מערכת ביצורים מהמאה ה-8 לפנה"ס, שרידי מבנים, מטבעות ומשקולות מהתקופה ההליניסטית, נמצאו בחפירות של המכון לארכיאולוגיה של אוניברסיטת תל-אביב בתל אשדוד-ים

15 אוגוסט 2013
מערכת ביצורים מהמאה ה-8 לפנה"ס נמצאה בחפירות בתל אשדוד-ים
אחת מן החומות שנחשפו בחפירות

ממצאים מרשימים נמצאו באתר החפירות הארכיאולוגיות בתל אשדוד-ים, נמלה של העיר הפלישתית אשדוד, בתום עונת החפירות הראשונה של המכון לארכיאולוגיה של אוניברסיטת תל-אביב.

 

במהלך החפירות שהתנהלו בראשותו של ד"ר אלכסדר פאנטלקין, נחשפו שרידים של מערכת ביצורים מהמאה ה-8 לפנה"ס, אשר מקיפים בין השאר מעין מעגן. מדובר בחומה מסיבית של לבני בוץ אשר היא עיקרה של מערכת חלקלקות (מעין סוללות עפר) פנימיות וחיצוניות.

 

פרק זמן זה מתאפיין בשלטון אשורי בחלקו הדרומי של אגן הים התיכון המזרחי, אשר גרר אחריו מאבקי כוח ומלחמות. אשדוד הפלישתית נזכרת בכתובות האשוריות בהן צוינו פרשיות מרד והתנגדות לשלטון האשורי בשלהי המאה ה-8 לפנה"ס. ממלכת יהודה, תחת שלטונו של המלך חזקיהו,  דחתה אז את פניותיה של אשדוד להצטרף למרד.

 

בתגובה למרד נענשה אשדוד הפלישתית קשות ונהרסה על ידי הריבון האשורי. בעקבות זאת, עבר מרכז הכובד מאשדוד עצמה לאשדוד-ים (כ-5 ק"מ מאשדוד), שבה התקיימו עתה החפירות. לדברי ד"ר פאנטלקין, יש להניח ששרידי הביצורים שנחשפו עתה קשורים בצורה זו או אחרת למאורעות אלה.

 

בחפירות במתחם נחשפו גם שרידי מבנים מרשימים מהתקופה ההלינסטית (שלהי מאה רביעית ועד מאה שנייה לפנה"ס), שהניבו ממצא מרתק לרבות מטבעות ומשקולות.

 

עד כה לא נחפר אתר אשדוד-ים בצורה מסודרת למעט חפירות בדיקה מועטות בין השנים 1965-68 על ידי הארכיאולוג ד"ר יעקב קפלן ז"ל. לדברי ד"ר פאנטלקין, על יסוד התשתית והלקחים שהופקו העונה, יש לצפות לגילויים מעניינים נוספים בעונות החפירה הבאות.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>