פרס ישראל לפרופ` יואב בנימיני מבית הספר למתמטיקה

פרופ` יואב בנימיני מהחוג לסטטיסטיקה וחקר ביצועים מבית הספר למתמטיקה באוניברסיטת תל-אביב הוא חתן ישראל לשנת תשע"ב בתחום חקר הכלכלה והסטטיסטיקה. על כך הודיע שר החינוך, גדעון סער.

20 מרץ 2012
פרס ישראל לפרופ` יואב בנימיני מבית הספר למתמטיקה
"הרעיון המהפכני של פרופ' בנימיני פתח צוהר חיוני להתמודדות מדעית עם מחקרים בהם בוחנים בו זמנית מספר רב של השערות"

פרופ` יואב בנימיני, בעל תואר ראשון בפיסיקה ובמתמטיקה (בהצטיינות) ותואר שני במתמטיקה באוניברסיטה העברית, הצטרף בשנת 1981 לחוג לסטטיסטיקה וחקר ביצועים באוניברסיטת תל-אביב. בשנת 2000 קיבל דרגת פרופסור מן המניין. בשנים 2003- 2006 שימש כראש החוג לסטטיסטיקה וחקר ביצועים, ושימש כראש המעבדה לייעוץ סטטיסטי באוניברסיטת תל-אביב.
 

אבן יסוד לניתוח סטטיסטי

עבודתו המדעית של יואב בנימיני משלבת מחקר תיאורטי במתודולוגיה סטטיסטית עם מחקר יישומי העוסק בעיקר בבעיות מדעיות עתירות נתונים. תחום המחקר העיקרי של פרופ` בנימיני הוא ההשוואות המרובות, בו הוא עוסק בשיתוף עם פרופ` יוסף הוכברג מאוניברסיטת תל-אביב. המחקר בתחום זה מתמודד עם הקושי לשמור על נכונות המסקנות הסטטיסטיות במחקרים מורכבים, בהם נבדקות השערות רבות. בנימיני והוכברג החלו בשנת 1989 בעבודה על רעיון חדש בתחום: הם פיתחו קריטריון חדש, לו קראו "שיעור התגליות השגויות" (False Discovery Rate, FDR), וטענו שהשימוש בקריטריון זה מבטיח פשרה נאותה בין שמירה על יעילות המחקר ומתן הגנה בפני תגליות סטטיסטיות שגויות. בהתייחס לקריטריון זה, הם פיתחו שיטה לבדיקת השערות סטטיסטיות, השומרת על הקריטריון החדש.

 

רעיון מהפכני זה פתח צוהר חיוני להתמודדות מדעית עם מחקרים בהם בוחנים בו זמנית מספר רב של השערות, מצב שהופך יותר ויותר לכלל עם שיטות מודרניות לאיסוף נתונים. הרעיון הפך אבן יסוד לניתוח סטטיסטי בתחומים רבים ומגוונים וגם הוליד מחקרים רבים בסטטיסטיקה שביקשו להרחיב את השיטות ולעמוד על כל תכונותיהן. מאמרו המשותף עם יוסי הוכברג הוא המאמר המצוטט ביותר אי פעם מאוניברסיטת תל-אביב.
 

מנימוקי השופטים

בנימוקי ועדת פרס ישראל ציינו חבריה כי: "פרופ` בנימיני הוא דוגמא של שילוב בין סטטיסטיקאי יישומי התורם לענפי מדע רבים בעולם ובארץ, לבין סטטיסטיקאי תיאורטי המפתח כלים סטטיסטיים חדשים. תרומתו העיקרית של פרופ` בנימיני היא בגישה החדשנית ופורצת הדרך, "שיעור התגליות השגויות", שהוצעה על ידו בשיתוף עם פרופ` יוסף הוכברג. גישה זו שינתה את האופן בו בוחנים בעיות בהן נדרשת בחינה סטטיסטית של מספר השערות רב. גישה חדשנית זו הפכה לשיטה מקובלת ביותר לניתוח השערות מורכבות בתחומי מדע נרחבים".
 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>