פרס הומבולדט לד"ר נועה שנקר מהמחלקה לזואולוגיה

ד"ר נועה שנקר מהמחלקה לזואולוגיה קיבלה מטעם אוניברסיטת הומבולדט שבברלין את הפרס ע"ש קרולין פון הומבולדט

21 ינואר 2014
פרס הומבולדט לד"ר נועה שנקר מהמחלקה לזואולוגיה
ד"ר נועה שנקר (מימין) במעמד קבלת הפרס. צילום: Herrenkind Barbara

ד"ר נועה שנקר מהמחלקה לזואולוגיה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' וייז קיבלה לאחרונה את הפרס ע"ש קרולין פון-הומבולדט מטעם אוניברסיטת הומבולדט שבברלין. הפרס, המוענק מאז 2010, ניתן מדי שנה לחוקרת מצטיינת צעירה (עד גיל 35). הפרס מוענק בכל פעם בתחום אחר, והשנה היה זה תורם של מדעי החיים, רפואה ומדעים מדויקים. את הפרס בסך 15 אלף יורו קיבלה שנקר בטקס מרשים שהתקיים בברלין בנוכחות סגן נשיא האוניברסיטה המקומית, שהיא הוותיקה ביותר בעיר.

 

ד"ר שנקר היא ביולוגית ימית, ומחקרה עוסק בשימוש באורגניזמים ימיים הנקראים איצטלנים כאינדקטורים ביולוגיים של הסביבה הימית. האיצטלנים, אומרת ד"ר שנקר, מסוגלים לצבור בתוכם הרבה חומרים רעילים, וברגע שעושים אנליזה שלהם ניתן לקבל תמונת מצב עדכנית על איכות המים במקום. "היעד הוא ליצור תוכנית ניטור של הסביבה הימית על בסיס בעלי החיים המצויים בחופים", היא מסבירה.

 

הטקס בברלין, מספרת ד"ר שנקר, סבב במידה רבה סביב "תקרת הזכוכית" העומדת בדרכן של נשים במדע. עיקר הבעיה, המשותפת גם לאקדמיה בישראל, הוא שבעוד נשים מהוות כ-50% מכלל מקבלי תואר הדוקטור, הרי שבשלבים מאוחרים יותר של הקידום האקדמי (קביעות, פרופסורה וכו') נמוך שיעורן של הנשים במידה רבה. ד"ר שנקר מציינת, כי אחד הדברים שעוצרים את התקדמות הקריירה הוא הקושי של נשים צעירות לצאת ללימודי פוסט-דוקטורט בחו"ל בשלב שבו הן יולדות ילדים ומקימות משפחה, דבר שמקשה עליהן להשתלב בהמשך בסגל האקדמי הבכיר.

 

"בטקס דיברו על כך שמטרת הפרס היא לעודד נשים צעירות להשתלב בסגל האקדמי הבכיר ברחבי גרמניה", מספרת ד"ר שנקר, אם לשלושה, שעשתה את הפוסט-דוקטורט שלה באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל, והיא הביולוגית הימית הראשונה באוניברסיטת תל-אביב שעומדת בראש מעבדה משלה. "אני מקווה שהפרס יעודד דוקטוריות צעירות להמשיך לפוסט-דוקטורט בחו"ל, ולשוב ולהשתלב בסגל האקדמי הבכיר בארץ".

 

קרולין פון-הומבולדט (1829-1766), שעל שמה הפרס, הייתה אישה משכילה וחובבת אמנות ורעייתו של הפילוסוף וילהלם פון-הומבולדט. מאז 2010 מוענק הפרס שנקרא על שמה במטרה לתמוך בחוקרות מצטיינות  ולהעניק הכרה למחקרן. אוניברסיטת הומבולדט נוסדה על-ידי הפילוסוף הפרוסי וילהלם פון-הומבולדט ב-1810, והיא קרויה על שמו ועל שם אחיו, חוקר הטבע הנודע אלכסנדר פון-הומבולדט. האוניברסיטה, שבה לומדים כ-36 אלף סטודנטים, הוציאה מקרבה 29 זוכים בפרס נובל, ועל ספסליה למדו אישים דגולים, כגון:  אלברט איינשטיין, ישעיהו ליבוביץ, המשורר היינריך היינה, הפילוסוף פרידריך הגל וקנצלר הברזל אוטו פון-ביסמארק.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>