אל תתנו לבגדים ללבוש אתכם

אירוע לרגל יום האישה הבינלאומי בתכנית ללימודי נשים ומגדר ביקש לבחון את היחס שלנו לאופנה, וכיצד היא מגדירה את התפיסה העצמית והמינית שלנו

19 מרץ 2018

האם הבגדים באמת "עושים את האדם" כמו שאומר הפתגם הישן? עד כמה הבחירות האופנתיות שלנו מגדירות מי אנחנו, ואיך אחרים רואים ומתייחסים אלינו? אלו רק חלק מהשאלות שעלו באירוע השנתי של התכנית ללימודי נשים ומגדר לציון יום האישה הבינלאומי.

 

אירוע "אופנה - מגדר – זהות" התמקד בבחינת המושג "אופנה", ואיך האופנה מעצבת את התפיסה העצמית והמינית שלנו. הרצאת הפתיחה של האירוע הייתה של מייסדת מותג האופנה "קום איל פו" – סיביל גולדפיינר, שהיא גם בעלת תואר שני בתכנית. גולפיינר סיפרה שלא "נולדה פמיניסטית", אלא פיתחה תודעה מגדרית לאחר שראתה אינספור נשים בחנויות שלה מודדות בגדים ותמיד לא מרוצות מעצמן ומגופן.

 

מטרתה המוצהרת, אמרה, היא "לקרוע את המסכה מפני תעשיית האופנה", בין היתר על ידי חשיפת תהליכי הייצור של תעשיית ה"אופנה המהירה", כפי שהיא מכנה את רשתות האופנה המוכרות  בגדים זולים יחסית בסדרי גודל גדולים. אופנה זו, המיוצרת כמעט כולה במזרח הרחוק, מעסיקה עובדים רבים, שרובם למעשה עובדות, בתנאים נוראיים של ניצול. גולפיינר סיכמה את הרצאתה בקריאה לקנות פחות, ולקנות בגדים איכותיים – כאלו שילוו אותנו תקופה ארוכה.

מתוך: קולקציית קיץ 2017 של קום איל פו. צילום: אסף עיני

 

חלקו השני של האירוע היה פאנל, בהנחיית ד"ר רוני הלפרן, שביקש לבחון את השאלה "האם יש הבדל בין בגדים ואופנה". בין משתתפי הפאנל היה עמוס נמני, מעצב אופנה וסטודנט בתכנית. נמני תיאר בחיוך כיצד עצם הצילום לפוסטר שליווה את האירוע, שבו הוא מצולם לבוש באחת השמלות בעיצובו, הוא אקט שהגביר לו את המודעות המגדרית – העור החשוף, הצורך לבקש עזרה מאחרים שירכסו עבורו את הרוכסן – הגביר את ההזדהות שלו עם המגדר הנשי.

 

רביד מנשה, גם היא סטודנטית בתכנית, תיארה את האופן שבו היא מזהה את כוחה של האופנה "לדון אותנו לחיים של חוסר שביעות רצון מעצמנו, להתמסרות לסטנדרטים שלא משרתים אותנו." האקט הפמיניסטי שלה, כסטייליסטית, הוא "לקחת את הכוח אלי. אני מפסיקה להיות לא מרוצה מעצמי, ועוזרת לנשים אחרות לשחרר את המקום שבו הן אומרות לעצמן "אני לא מספיק טובה"."

 

עתליה ישראלי נבו, מהתכנית למגדר באוניברסיטת בן גוריון, הגדירה אופנה יותר מהכל כאקט של פרפורמנס. בגדים מסמנים אותנו, ואחרים מגיבים אלינו בהקשר של מה שלבשנו. לדבריה, "אוכלוסיות שוליים, שנוהגות בפרקטיקות שלא תמיד מקובלות חברתית, יכולות למצוא באופנה כלי לבטא את עצמן בחלל הציבורי. עבור נערה טרנסית שהולכת ברחוב בבגדים המבטאים את מי שהיא, האופנה היא כלי עוצמתי".

 

האם יש הבדל בין בגדים ואופנה? פאנל בהנחיית ד"ר רוני הלפרן

 

שיאו את של היום היה בתצוגת אופנה שבה לקחו חלק דוגמנים ודוגמניות מכל המגדרים, המידות והגילים, שדיגמנו בגדים שנתרמו לרגל האירוע ולאחר מכן הוצעו למכירה לקהל הרחב. הרווחים נתרמו לעמותה העוסקת בקידום נשים. כמו תמיד בתכנית ללימודי נשים ומגדר – היה מאתגר ומעניין, לצד הרבה כיף.

 

תצוגת אופנה אלטרנטיבית

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>