מרכז חדש לגילוי תרופות ע"ש בלווטניק נחנך באוניברסיטת תל אביב

מרכז הפיתוח החדשני יסייע למדענים לפתח ולממש את תגליותיהם, ונועד להשלים חוליה חסרה בתהליך הפיכתה של תגלית מדעית לתרופה יעילה

18 מאי 2016
צילום: יונתן בלום

אוניברסיטת תל אביב חנכה היום את מרכז בלווטניק לגילוי תרופות (BCDD, BLAVATNIK CENTER for Drug Discovery) – מרכז מחקר חדשני שנועד להשלים חוליה חסרה בתהליך הפיכתה של תגלית מדעית לתרופה יעילה.

 

"פיתוחה של תרופה חדשה הוא תהליך ארוך ומורכב, הכרוך בעלויות גבוהות," מסביר פרופ' אהוד גזית מהמחלקה למיקרוביולוגיה מולקולרית וביוטכנולוגיה ומהמחלקה למדע והנדסה של חומרים באוניברסיטת תל אביב, אשר יזם את הקמת המרכז, ומכהן כמנהלו האקדמי. "תגליות חשובות רבות, שמקורן במעבדות מצוינות ברחבי הקמפוס שלנו ובמוסדות מחקר אחרים ברחבי הארץ, עשויות להוות בסיס לפיתוח תרופות חדשניות למחלות שונות. אך מרבית התגליות הללו נותרות בחוגי האקדמיה, ואינן מצליחות לפרוץ החוצה, אל עולם המחקר היישומי. לחוקרים שלנו אין יכולת, בהיבטים של מימון, ציוד, לוגיסטיקה ושיתופי פעולה מדעיים, לקחת אותן צעד אחד קדימה. זוהי בדיוק משימתו של מרכז בלווטניק לגילוי תרופות. עבורי, ועבור רבים מעמיתיי, זהו המנוע אשר לו חיכינו שנים רבות. ממש חלום שמתגשם."

 

להוציא רעיונות מבריקים מהמגירה

"פיתוח תרופות הוא ערך מוסף משמעותי ביותר שהאקדמיה יכולה לתת לחברה," אומרת מנהלת המרכז החדש, ד"ר לודמילה בוז'אנסקי. "אנחנו מקווים מאוד שעבודתנו תעשיר את הבנק הגלובלי של תרופות פוטנציאליות. כמעט לכל חוקר שאני מכירה יש 'רעיון מגירה' כלשהו, שהוא חולם לפתח ולהפוך לתרופה. רעיונות חדשניים מסוג זה מגיעים מכל התחומים הרלוונטיים – מדעי החיים, המדעים המדויקים, הנדסה ורפואה. חלקם ממש מבריקים, ובכל זאת עד היום הם נשארו במגירה."

 

לדברי ד"ר בוז'אנסקי, משימתו של מרכז בלווטניק לפיתוח תרופות היא לפתח ולקדם את התגליות הראשוניות הללו, עד לשלב שבו ניתן להציען לחברות מסחריות בתעשיית התרופות. "זו מהותו של תחום מדעי חדש שנקרא Translational Science - בתרגום חופשי הכוונה לתרגום של מדע בסיסי למחקר יישומי. במקרים מסוימים, העבודה שלנו יכולה לחסוך לחברה מסחרית שנים אחדות של מחקר ופיתוח," היא מסכמת.

 

בדיקת אינספור מולקולות וגילוי פתרונות חדשים

מרכז בלווטניק לגילוי תרופות מציע לחוקרים מגוון עשיר ורב-תחומי של ידע, תשתיות, מעבדות וטכנולוגיות – הכול תחת קורת גג אחת. המרכז החדיש מתפרס על פני שטח של 300 מ"ר, וכולל שלוש יחידות מדעיות, שפועלות יחדיו ומשלימות זו את זו: יחידה לפיתוח תרופות בעזרת מחשב בראשות ד"ר חמוטל אנגל, יחידה ביולוגית בראשות ד"ר אדי פיצ'נוק ויחידה לכימיה תרופתית בראשות ד"ר אבי רווה.

 

"בעידן המודרני, השימוש במדעי המחשב הוא הכרחי בתהליך של פיתוח תרופות," אומר פרופ' חיים וולפסון מבית הספר למדעי המחשב על שם בלווטניק באוניברסיטת תל אביב, המכהן כמנהל האקדמי של היחידה לפיתוח תרופות בעזרת מחשב. "אנחנו מפתחים אלגוריתמים ובונים מודלים ממוחשבים של תרופות חדשות. בדרך זו אנחנו מסוגלים לבדוק את יעילותן של אינספור מולקולות, וגם לגלות פתרונות חדשים. תהליכי הבדיקה שאנחנו מבצעים במחשב מחליפים ניסויי מעבדה בהיקף בלתי נתפס. לאחר שאנו מצמצמים את מספר האפשרויות ממיליארדים למספר קטן בהרבה, 20 למשל, עמיתינו במעבדה הביולוגית יכולים לבחון את המולקולות המומלצות בעזרת המכשור והשיטות המתקדמות שלהם."

 

מסביר המנהל האקדמי של היחידה הביולוגית, פרופ' מיגל וייל מהמחלקה לחקר התא ואימונולוגיה באוניברסיטת תל אביב: "אנחנו מייצרים מערכות תאים שמדמות מחלה, בוחנים את התנהגות התאים והגנים, ואחר כך בודקים את יעילותם של טיפולים פוטנציאליים. במרכז החדש אנחנו משתמשים בטכנולוגיית סריקה בתפוקה גבוהה (High Throughput Screening): רובוטים שסורקים באופן אוטומטי אלפי תרופות פוטנציאליות מדי יום. המחקר שלנו מתמקד במחלות גנטיות, ביניהן 'מחלות יתומות', ובמחלות ניווניות של מערכת העצבים. בעתיד אנחנו מקווים לעסוק גם במחלת הסרטן."

 

"יחידת הכימיה התרופתית מצוידת בכלים המתקדמים ביותר לביצוע אנליזה, סינתזה ואופטימיזציה של מולקולות," אומר פרופ' גזית, המשמש גם כמנהל האקדמי של יחידה זו. "מטרתנו היא לחקור לעומקה את הכימיה של תרופות פוטנציאליות, כדי לפרוץ גבולות, ולפתח חומרים פעילים ויעילים עוד יותר."

 

חברי הוועדה האקדמית והוועדה המייעצת של המרכז הינם מדענים בעלי שם בתחומיהם, ממגוון מוסדות מחקר מובילים בעולם: הרווארד, המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), יוניברסיטי קולג' לונדון, המכונים הלאומיים לבריאות (NIH), חברת טבע ואוניברסיטת תל אביב.

 

בעזרת קרן משפחת בלווטניק: הקמת חמישה מרכזי מחקר

מרכז בלווטניק לגילוי תרופות הינו אחד מחמישה מרכזי מחקר שהוקמו באוניברסיטת תל אביב במסגרת 'יוזמת בלווטניק' של קרן משפחת בלווטניק.

 

"אני שמח להדק את הקשרים הקיימים של קרן משפחת בלווטניק עם אוניברסיטת תל אביב באמצעות היוזמה החשובה הזו, אשר תשרת את האינטרסים המשותפים של האוניברסיטה, הקהילה המדעית בישראל ובעולם כולו", אמר התעשיין והפילנטרופ האמריקאי, לן בלווטניק, לקראת השקת המרכז.

 

אבי פישר, יו"ר ומנכ"ל כלל תעשיות, אמר בטקס חנוכת המרכז: "אנו גאים ליטול חלק במעמד שבו אוניברסיטת תל אביב, באמצעות תמיכתה של קרן משפחת בלווטניק, חונכת היום את המרכז הראשון מסוגו לפיתוח תרופות, המעמיד אותה בשורה אחת לצד מוסדות אקדמיים מובילים בעולם כגון הרווארד, MIT ואוקספורד. אני בטוח שמרכז בלווטניק לפיתוח תרופות יעמיק את הידע המדעי ויתרום רבות לתעשייה ולכלכלה בישראל".

 

הקרן, בראשותו של לן בלווטניק, תעשיין ופילנתרופ מארה"ב, תומכת באופן פעיל במוסדות מובילים בתחומי החינוך, המדע, התרבות והצדקה, בארה"ב, באירופה, בישראל ובעולם כולו. מר בלווטניק הינו המייסד והיו"ר של קבוצת Access Industries, קבוצה פרטית הפועלת ברחבי העולם במגוון ענפים: משאבי טבע וכימיקלים, מדיה ותקשורת, טכנולוגיות חדשות, מדעי החיים ונדל"ן. בין היתר מחזיקה הקבוצה בבעלותה את קבוצת כלל תעשיות הישראלית.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>