פרופ' רמונה מרגלית ופרופ' דן פאר זכו בפרס העמותה האמריקאית Untold News לחדשנות ישראלית

הפרס, המוענק לראשונה אי פעם, ניתן לצמד החוקרים מאוניברסיטת תל-אביב על המצאתן של "ננו-צוללות" למלחמה חכמה וממוקדת בתאים סרטניים

11 נובמבר 2014
פרופ' רמונה מרגלית ופרופ' דן פאר זכו בפרס העמותה האמריקאית Untold News לחדשנות ישראלית
פרופ' דן פאר (צילום: יונתן בלום)

פרופ' דן פאר מהמחלקה לחקר התא ולאימונולוגיה ומהמחלקה למדע והנדסת חומרים, ופרופ' רמונה מרגלית מהמחלקה לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית באוניברסיטת תל-אביב, זכו בפרס Untold News הראשון לחדשנות ישראלית. את הפרס החדש מעניקה העמותה האמריקאית Untold News, שמקדישה את פעילותה לחשיפת החדשנות הישראלית בעולם.

 

השניים זכו בפרס על פיתוח פורץ דרך - "ננו-צוללות", נשאי-תרופות בממדים של מיליארדית המטר, שנועדו להילחם בצורה חכמה וממוקדת בתאים סרטניים. אותן "ננו-צוללות" נושאות מולקולות כמו siRNAs, המסוגלות לחסום ייצור של חלבונים פגומים בתאים חולים, וכן תרופות כימותרפיות. ועדת הפרס מאמינה שהטכנולוגיה החדשה תחולל מהפכה בטיפול במחלת הסרטן.

 

"החלקיק הוא סוס טרויאני"

"בניגוד לכימותרפיה, שלא יודעת להבחין בין תאים סרטניים לתאים בריאים, הננו-צוללות שלנו מצוידות במעין GPS", מסביר פרופ' פאר. "מדובר בחלקיק גדול (במונחים ננו-מטריים) שנקשר לתא הסרטני ואז משנה את צורתו כך שהוא שופך מתוכו חלקיקים קטנים יותר שמחסלים את התא. החלקיק שלנו הוא סוס טרויאני - הוא מתחפש לסוכר מסוים שהתא הסרטני זקוק לו כדי לייצר גרורות נוספות. כך הוא יודע לאיזה תא להיקשר ולאיזה תא לא להיקשר".

 

"בחרנו להתמקד בסרטן הכבד, השד, הלבלב והשחלה, ובסוגי סרטן אלה בחרנו להתמקד בסרטנים שיוצרים גרורות או שעמידים לטיפולים כימותרפיים", ממשיך פרופ' פאר. "בימים אלה החברה הישראלית Quiet Therapeutics, שזכתה לרישיון מאוניברסיטת תל-אביב, נמצאת על סף הניסויים הקליניים - שלב בחירת התרופות הראשונות שהננו-צוללות שלנו יובילו לתאים הסרטניים בחולים. זה מרגש לראות משהו שהמצאת במעבדה יוצא לאוויר העולם במטרה לשנות אותו לטובה, במיוחד כשמדובר במחלה כמו סרטן. הפרס האמיתי יהיה לטפל בחולי סרטן עם מינימום תופעות לוואי ומקסימום יכולת ריפוי".

 

פיתוח בן 14 שנה

"עבדתי על הפיתוח הזה במשך 14 שנה יחד עם פרופ' רמונה מרגלית, מהמחלקה לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית באוניברסיטת תל-אביב", אומר פרופ' פאר. "היא שותפה לפרס. מדובר בהמצאה שהמצאנו, לא בתגלית שגילינו. בשל כך, הרבה מאוד זמן וכסף הושקעו בתהליך, ואנשים רבים היו מעורבים בפרויקט הזה – מחוקרים מובילים ועד לסטודנטים במעבדה שלנו. אני גאה לראות את הפיתוח שלנו יוצא מן הכוח אל הפועל ואני בטוח שהתחום המלהיב הזה הוא עתיד המלחמה בסרטן בפרט, ועתיד הרפואה בכלל".

 

פרופ' מרגלית ופרופ' פאר הם שניים מארבעה ממציאים ישראלים שזכו בפרס Untold News הראשון, מתוך מאגר גדול ומכובד של מועמדים שהגישו מוסדות המדע, הטכנולוגיה וההשכלה הגבוהה בישראל. שני הזוכים הנוספים הם פרופ' שלמה מגדסי מהאוניברסיטה העברית והמהנדס עידן טוביס. טקס הענקת הפרס יערך בניו יורק ב-12 בנובמבר 2014.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>