החורף מגיע

בחוץ היה חמים, אך בתוך אולם סמולרש הצלחנו לגרום לחורף להגיע לאוניברסיטת תל אביב אפילו בחודש מאי. באירוע "אתנחתא" בהשראת "משחקי הכס" לקחנו את הקהל למסע מדעי אל ממלכת ווסטרוז

מה זה "אתנחתא"?

אירועי אתנחתא הם אירועים הפתוחים לקהל הרחב, המתרחשים אחת לחודש באוניברסיטת תל אביב. במסגרת האירוע, החוקרים הכי מסקרנים באוניברסיטה נותנים הרצאות קצרות של כ-15 דקות סביב נושא מוביל. השנה, כל אירוע יעסוק בסיפור מסע, מהמוכרים והאהובים ביותר.

היא נחשבת לסדרה אלימה ובוטה, אך שלושים מיליון איש ממתינים במתח לכל פרק חדש. העולם המתואר בה מזכיר את אירופה של ימי הביניים – בתוספת דרקונים, קסמים וזומבים שמחזירים לחיים את גופות המתים. "משחקי הכס", היא סדרת טלוויזיה אמריקאית שהפכה לתופעה תרבותית. הסדרה מבוססת על סדרת ספרי "שיר של קרח ואש" פרי עטו של ג'ורג' ר.ר. מרטין, ומלווה עשרות דמויות ודמויות משנה בעולם המסוכסך של ממלכת ווסטרוז הדמיונית, שבה נדמה שכולם שואפים לפרס הגדול – לשבת על "כס הברזל" ולשלוט בממלכה.

 

באירוע אתנחתא שהתקיים ב-23.5.17 לקחנו את הקהל יחד איתנו למסע אל העולם המרתק של "משחקי הכס", ומהחוקרים שלנו ביקשנו לספר על האסוציאציות שלהם מעולם הפנטזיה שסוחף לתוכו עשרות מיליונים ברחבי העולם.

 

זאת לא טלוויזיה, אלו משחקי הכס

ד"ר איתי חרל"פ מביה"ס לקולנוע ולטלוויזיה ע"ש סטיב טיש תיאר את המסע שעשה מדיום הטלוויזיה בעשורים האחרונים. תקופה ארוכה נחשבו תכניות הטלוויזיה לז'אנר נחות. "אמנות אמיתית" על המסך אפשר היה לראות בקולנוע, אבל בטח לא על המסך הקטן בבית. בשנים האחרונות נראה שצצות על המרקע שלנו תכניות המספקות חוויה תרבותית איכותית שהיא אמנם המונית, אך זוכה לשבחים גם מצד המבקרים וגם  מצד קהל אנין טעם. איך זה קרה ואיך קשורה לסיפור חברת הכבלים האמריקאית HBO - בהרצאה של ד"ר חרל"פ.

 

 

יותר חכמים מדרקונים

מומחה הדרקונים שלנו היה עסוק, אז במקומו הזמנו את ד"ר יורם יום-טוב מהחוג לזואולוגיה לדבר על חיה אחרת שמככבת ב"משחקי הכס" – העורבים. למי שטרם ראה את כל הפרקים, ננסה להימנע מספוילרים, ונזכיר רק את תפקידם של העורבים בממלכת ווסטרוז כשליחים המעבירים הודעות, ואת העורב בעל שלוש העיניים שיש לו משמעות סמלית רבה.

 

גם התיאורים של ד"ר יום-טוב נשמעו (כמעט) כמו פנטזיה. מסתבר שהעורב הוא חיה אינטליגנטית ביותר המסוגלת לזכור פרטים לאורך זמן, לפתור בעיות מורכבות ולהשתמש בכלים. חוקרים גילו שחוכמתם של העורבים עולה בהרבה על חיות שאנחנו רגילים לייחס להם אינטליגנציה – כגון כלבים וחתולים. למעשה, הם חכמים כמעט כמו קרובי המשפחה שלנו, קופי האדם. לא מאמינים? צפו בהרצאתו של ד"ר יום-טוב ובסרטונים שהוא הביא כהוכחה.

 

 

האויב האמיתי בממלכת ווסטרוז

לכל אחד מהטוענים לכתר ב"משחקי הכס" יש צבא של אבירים וחיילים שילחמו בשבילו (ובשבילה) עד טיפת הדם האחרונה. גם הגוף שלנו למד, במשך מיליוני שנות אבולוציה, להילחם ללא הרף בהמון פולשים זרים – וירוסים וחיידקים המתקיפים את מערכת החיסון. פרופ' אריאל מוניץ, מהמחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית בביה"ס לרפואה ע"ש סאקלר, תיאר את אחת מטקטיקות הקרב הנפוצות של הגוף ללחימה בפולשים, והתיאור כנראה יפתיע אתכם. צפו בסרטון:

 

 

החורף מגיע

אנחנו חיים בעולם מחזורי. סיבוב כדור הארץ סביב עצמו יוצר תופעה שאנחנו קוראים לה יום ולילה. סיבוב הכדור סביב השמש יוצר שינויים בטמפרטורות ובשעות האור  - תופעות שאנו קוראים להן עונות השנה. אחד הציטוטים המוכרים ביותר מסדרת "משחקי הכס" הוא Winter is coming – החורף מגיע. הדמויות בסדרה מתכוננות לעתיד הקרוב שבו כנראה החורף ישרור בעולמן במשך שנים רבות. פרופ' נגה קרונפלד-שור, ראשת ביה"ס לזואולוגיה בפקולטה למדעי החיים, תיארה לנו תהליכים המתרחשים עכשיו בכדור הארץ שיכולים להוביל לעתיד מפחיד לא פחות.

 

 

יש כזה דבר פמיניזם דתי?

ממלכת ווסטרוז היא עולם גברי. התנהלותם של תושבי העולם הזה ממושטרת על ידי נורמות ומנהגים עתיקים שהתקבעו במשך דורות. המלוכה והדת, הנשלטים על ידי גברים, הם המוסדות שעל פיהם יישק דבר. נשמע מוכר? משואה שגיב מהפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן תיארה בהרצאתה כיצד, בדיוק כמו הנשים החזקות ב"משחקי הכס", מוצאות נשים בחברות דתיות אסטרטגיות למאבק פמיניסטי.

 

 

יצורים חיים עם כוחות וחוכמה מעבר למצופה, תהליכים קסומים המרפאים את הגוף ממחלות, עתיד אקלימי מאיים ובני אנוש המצליחים להביע עצמם ולהילחם על זכויותיהם למרות הכל. נראה שהמציאות שהציגו החוקרים שלנו עולה אפילו על דמיונם הפורה של יוצרי "משחקי הכס".

 

נשמח אם תצטרפו אלינו לאירוע אתנחתא הבא, ב-22.6.17,  בו נמריא כולנו יחד עם פיטר פן אל ארץ לעולם לא.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>