איזהו גיבור?

את הגבורה של יהודה המכבי אנחנו זוכרים גם אחרי 2000 שנה. אז מה הופך אדם לגיבור ואיפה באוניברסיטה אפשר לפגוש 148 כאלה בבת אחת?

איזהו גיבור?

"יהודה המכבי איש גיבור ובן חיל מנעוריו, הוא יהיה לכם לראש במלחמה" 

(ספר החשמונאים, א, ב, סח, בתרגום יצחק זעקיל פרענקיל).

 

הגיבור הבלתי מעורער של חג החנוכה הוא כמובן יהודה המכבי, שעמד בראש הכוחות היהודיים במרד החשמונאים. המרד פרץ כתגובה לגזירות אנטיוכוס הרביעי, שאסרו על היהודים לקיים את פולחנם הדתי וכנגד תופעת ההתייוונות בעם היהודי .יהודה היה אסטרטג מעולה. ניהול המערכה שלו, המארבים וההפתעה שהכין לאויב, ניצול ההצלחה בשדה הקרב והרדיפה של האויב עד להכרעתו - כל אלה הפכו אותו למצביא דגול.

 

בהנהגתו של יהודה המכבי הצליח כוח המורדים מיהודה לנצח בקרב את הצבא הסלווקי המיומן והמאומן, על אף שמספר חייליו והנשק שעמד לרשותם היה קטן מאד. בזיכרון העם היהודי נותר יהודה המכבי מנהיג מופת של היהודים ואחד המצביאים הנערצים בכל הזמנים. הוא היה גיבור אמיתי.

 

גבורה היא אחד היסודות המסתוריים והמורכבים בתרבות האנושית. היא מקושרת בדרך כלל להתגברות על פחד או חשש בזמן של מלחמה, קרב, או מצוקה חיצונית אחרת. הגיבור, מושא ההערצה, הופך מודל לחיקוי, ולעתים קרובות גם למי שעומד במרכזם של סיפורים, שירים ועלילות גבורה, שמבקשות להנחיל את ערכיו ואת פעולותיו לבני הדור הבא - ילדים שמחפשים מודל להשראה ולהערצה.

 

בניגוד לקבוצות אחרות, העם היהודי השכיל להבין כי המפתח לגבורה לא נעוץ רק במנעול אחד. מורכבות זו עומדת בבסיס התערוכה "גיבורים: פורצי הדרך של העם היהודי", המוצגת כעת במוזיאון בית התפוצות. התערוכה מבקשת להציג באופן חדש ומרענן את סוגיית הגבורה ואת האפשרויות העומדות בפני ילדים המבקשים לעצמם גיבורי-על שעימם יוכלו להזדהות. 

 

בתערוכה מוזכרות דמויות מופת יהודיות מתקופות היסטוריות שונות: מדענים, הוגים, מהפכנים, אנשי תרבות, ספורטאים ומובילי כלכלה. כל קבוצה מציגה פן אחר של גבורה או אומץ, ומהווה מוקד של הזדהות ממקור אחר. התערוכה מבקשת לעורר את הילדים המבקרים, ואת המובגרים המלווים אותם, למחשבה מחודשת על גבורה, גיבורים, הערצה והערכה, ומפגישה את הילדים עם הפנים השונות של ההצלחה, שלה זכו אלו שכבשו את יצרם והעזו לחשוב ולפעול באופן אחר ושונה. היא מציגה את ייחודו של העם היהודי כקבוצה שמאפשרת ביטויים שונים של הצלחה, ולא מתמקדת רק בכוח הזרוע או בגבורה בשדה הקרב, כאשר דגש מיוחד ניתן לגיבורי התרבות היהודיים

.

לא פחות מ-148 גיבורים וגיבורות מוצגים בתערוכה, בהם עדה יונת, אלברט איינשטיין, הרמב"ם, דנה אינטרנשיונל, שרה אהרונסון, בוב דילן, פרנק גרי ועוד רבים אחרים.

 

פרטים מלאים תוכלו למצוא באתר בית התפוצות.

 

סטודנטים ואנשי סגל של אוניברסיטת תל אביב נהנים מכניסה למוזיאון ב50% הנחה.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>