כנס שנערך ביוזמת בית הספר למדעי המחשב מעודד נשים להצטרף לתחום

מטרת הכנס הייתה לחשוף את הסטודנטיות והסטודנטים לנשים מובילות באקדמיה, במחקר ובתעשייה, ולהעלות את המודעות לנושאים שאיתם מתמודדות נשים מדעניות במהלך הקריירה שלהן

08 אפריל 2014
כנס שנערך ביוזמת בית הספר למדעי המחשב מעודד נשים להצטרף לתחום

בעוד שבמדעי החברה והרוח נשים מהוות את רוב הסטודנטים, במדעי המחשב הן מהוות כ-25% בלבד. הנתון הזה, הגורמים לו והדרכים לשנות אותו עמדו בליבו של כנס שנערך לאחרונה באוניברסיטה ביוזמת בית הספר למדעי המחשב ע"ש בלבטניק. מטרת הכנס הייתה לחשוף את הסטודנטיות והסטודנטים לנשים מובילות באקדמיה, במחקר ובתעשייה, להעלות את המודעות לנושאים שאיתם מתמודדות נשים מדעניות במהלך הקריירה שלהן, ולקיים שיח המציג את ההזדמנויות והאפשרויות הרבות שמקצוע זה מספק. "ביקשנו להראות ולחדד לסטודנטיות שלנו שרק השמים הם הגבול, שאפשר להצליח גם בתעשייה וגם באקדמיה, ושלא צריך לפחד", אומרת פרופ' טובה מילוא, ראש החוג למדעי המחשב.

 

המטרה: 50% נשים לפחות

פרופ' יוסי עזר, ראש בית הספר למדעי המחשב, סיפר כי לפני כעשרים שנה שיעור הסטודנטיות במדעי המחשב בארץ עמד על קרוב ל-40%. "אין שום סיבה שהנתון לא יגדל שוב לסביבות 50%-40%. אנחנו רואים גידול בביקוש לבוגרי מדעי המחשב, והחברות מחפשות יותר ויותר בוגרים ובעיקר מצטיינים". לדבריו, יש מי שהגיעו למסקנה שהיכולת להפיק בוגרים מצטיינים מקרב הגברים כבר מוצתה, וכי אם התעשייה רוצה להמשיך ולגדול אזי יש להגדיל את מספר הסטודנטיות ולמצות את פוטנציאל ההצטיינות שקיים אצלן.

 

קריירה וחיי משפחה

ד"ר אורנה ברי, סגנית נשיא לחדשנות וצמיחה בחברת EMC ובעבר המדענית הראשית במשרד התעשייה והמסחר, הרצתה בכנס על "עסקת החבילה", הכוללת את הקריירה לצד החיים הפרטיים. כדי להציג את הנושא הביאה ד"ר ברי את המקרה של נורווגיה, שאותו חקרה. "המדינות הנורדיות נחשבות למקום מאוד שוויוני, אבל מתברר שזה לא עניין כל-כך ותיק, ורק ב-1991 יצא בנורווגיה החוק שמכונה 'חוק הנישואין', אשר מעניק שיווי זכויות לגברים ולנשים".

 

לדברי ד"ר ברי, החוקים בנורווגיה הביאו בתוך שנים ספורות לשינוי רדיקלי, וכיום היא נחשבת לאחד המקומות הטובים בעולם בכל הנוגע לתעסוקת נשים. ד"ר ברי הדגישה שהשינוי מתחולל כשקיימים חוקים ומערכות שמאפשרים לשני בני הזוג לשלב את החיים המשפחתיים עם העבודה. כך לדוגמה, ימי הלימודים ושעות הלימודים של הילדים בנורווגיה מסונכרנים עם השעות וימי העבודה של ההורים, דבר שמוריד הרבה מהקשיים איתם מתמודדים הורים בארץ. ראיה מעניינת להצלחה הזו היא שיעור הילודה בנורווגיה - למעלה משני ילדים למשפחה בממוצע, שיעור שהוא מהגבוהים בקרב מדינות ה-OECD. לדברי ד"ר ברי, בישראל המצב טוב היום יותר מאשר בעבר, אך השינויים בחברה עדיין אינם מספקים.

 

למידע על לימודי מדעי המחשב באוניברסיטת תל-אביב >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>