פרס אמנסטי אינטרנשיונל לפרויקט הסרטים הישראלי-פלסטיני "מים"

הפרויקט המשותף לקולנוענים ישראלים ופלסטינים שנעשה במסגרת החוג לקולנוע ולטלוויזיה זכה בפרס על אף שכלל לא הציג את מועמדותו לתחרות

17 דצמבר 2013

פרויקט "מים" - פרויקט משותף לקולנוענים ישראלים ופלסטינים שנעשה במסגרת החוג לקולנוע ולטלוויזיה באוניברסיטת תל-אביב  - זכה לפני מספר ימים בפרס אמנסטי אינטרנשיונל בצרפת.

 

מעבדה לעשייה קולנועית משותפת

במסגרת הפרויקט, שהתקיים ביוזמתה ובניהולה של יעל פרלוב, עורכת סרטים, מפיקה ומורה בחוג לקולנוע, נוצרו תשעה סרטים, עלילתיים ותיעודיים, אשר סובבים כולם סביב נושא המים. הסרטים, שנבחרו מתוך 120 הצעות שהוגשו - הופקו, צולמו ונערכו על-ידי צוותים משותפים של ישראלים, יהודים ופלסטינים. מטרת הפרויקט, שלווה גם בקורס מיוחד שהתקיים בחוג, הייתה להקים מעין מעבדה לעשייה קולנועית משותפת של יוצרים ישראלים ופלסטינים.

 

הפרויקט, שהסתיים לפני למעלה משנה, הוצג מאז בפסטיבלים רבים ברחבי העולם ובין השאר פתח אשתקד את שבוע המבקרים של פסטיבל ונציה. לאחרונה הוצג הפרויקט בפסטיבל הקולנוע ה-36 על-שמו של הנרי לנגלואה, מייסד הסינמטק בצרפת, שהתקיים בעיר פואטייה. מדובר בפסטיבל הנערך מדי שנה בהשתתפות בתי-ספר לקולנוע מכל רחבי העולם, ואף ש"מים" כלל לא הגיש מועמדות לתחרות, החליט ארגון אמנסטי אינטרנשיונל בצרפת להעניק את הפרס לפרויקט ולא לקולנוען בודד. 

 

"הזכייה מאוד הפתיעה אותנו", מספרת פרלוב, "כי למעשה לא הגשנו את הפרויקט לתחרות. הגעתי לפסטיבל כדי לייצג את האוניברסיטה בדיון על עתיד הקולנוע כאשר במקביל הוקרן הפרויקט בהקרנה מיוחדת. כשנודע על הזכייה כל היוצרים שמחו מאוד ואנחנו מקבלים תגובות שמעודדות אותנו להמשיך", מוסיפה פרלוב.

 

אמנות משכינת שלום

בהחלטת חבר השופטים נכתב, כי הפרויקט אפשר ליוצרים ללמוד להכיר זה את זה ולהבין זה את זה וכך לשבור את מעגל השנאה הקטלני במזרח התיכון. "על כן, בנוסף לאיכות הקולנועית של מכלול הסרטים הקצרים בפרויקט, ברצוננו להעניק להם את הפרס בזכות מסר ההדדיות והדו-שיח שהם משדרים, מסר שהוא הכוח משכין השלום של האמנות."

 

למעשה, "מים" הוא חלק מפרויקט רב-שנתי. חלקו הראשון, שהתקיים בשנת 2010, עסק בנושא "קפה", ובעקבות הצלחתו נכנסו לפרויקט כשותפים, לצד החוג לקולנוע ולטלוויזיה, גם קרן רבינוביץ', קרן גשר לקולנוע רב-תרבותי והשגרירות האמריקנית בתל-אביב שתמכה במיזם. בקרוב תיזום יעל פרלוב בשיתוף עם החוג לקולנוע את חלקו השלישי של הפרויקט שיעסוק הפעם ב"ספורט".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>