פרס הומבולדט לפרופ' בצלאל בר-כוכבא על חקר ההיסטוריה היהודית העתיקה

פרס הומבולדט היוקרתי יוענק השנה לפרופ' בצלאל בר-כוכבא מהמחלקה להיסטוריה של עם ישראל בפקולטה למדעי הרוח

02 פברואר 2014
פרס הומבולדט לפרופ' בצלאל בר-כוכבא על חקר ההיסטוריה היהודית העתיקה
פרס הומבולדט היוקרתי, המוענק מדי שנה לכתריסר חוקרים במדעי הרוח, החברה והמשפטים מכל רחבי העולם עבור "מפעל חיים מחקרי יוצא-דופן", יוענק השנה לפרופ' בצלאל בר-כוכבא מהמחלקה להיסטוריה של עם ישראל. הפרס, בסך שישים אלף יורו, יוענק באירוע שיתקיים בעיר באמברג בגרמניה בסוף חודש מארס 2014.

 

פרופ' בר-כוכבא סיים את הדוקטורט באוניברסיטת קיימברידג' (לימודים קלאסיים) בשנת 1973, ומיד לאחר מכן החל ללמד באוניברסיטת תל-אביב. בשנת 1980 מונה לפרופסור מן המניין במחלקה להיסטוריה של עם ישראל. בר כוכבא, שיצא לגמלאות בשנת 2011, מתמקד בחקר ההיסטוריה והספרות של ארץ-ישראל ושל יהודי התפוצות בימי הבית השני וכן בחקר העולם היווני-הלניסטי. עד עתה כתב חמישה ספרים וכשמונים מאמרים. בין מחקריו העיקריים: ספר על צבאה של האימפריה הסלאוקית (קמברידג' 1976), ספר רב-היקף על מאבקו הצבאי והמדיני של יהודה המקבי (קמברידג' 1989), וכן ספר על בעיות הקיום והזהות של יהודי מצרים בימי הבית השני (ברקלי 1996).

 

גולת הכותרת

ספרו האחרון, "תדמית היהודים בספרות היוונית" (ברקלי 2010), נבחר על ידי המגזין "Choice", ביטאון איגוד הספריות האוניברסיטאיות האמריקניות, כאחד מה-"outstanding academic books of 2010". הספר דן בתדמיתם של היהודים בקרב אומות העולם כפי שהיא עולה מן הספרות היוונית ההלניסטית. "אני רואה בספר זה את גולת הכותרת של עבודתי עד כה, ומניח כי בגינו זכיתי בפרס," אומר פרופ' בר-כוכבא, המוסיף כי הוא עוסק בימים אלה בכתיבת ספר המשך שיעסוק בדברי סופרים יוונים ורומיים מ"תור הזהב" של ימי אוגוסטוס על מוצאו של העם היהודי, מנהגיו ותולדותיו, ובד בבד הוא ממשיך בכתיבת ספר מקיף על מדינת החשמונאים עליו הוא שוקד כבר למעלה מעשרים שנה.

 

"הזכייה באה לי בהפתעה," אומר פרופ' בר-כוכבא, "אני לא איש של פרסים ולא של פרסום, אבל אם זה בא, אין לי אלא לברך על כך".

 

קרן הומבולדט פועלת לקידום שיתופי פעולה מחקריים בין חוקרים גרמניים לבין חוקרים מן העולם. הקרן קרויה על שמו של חוקר הטבע ומגלה הארצות הגרמני אלכסנדר פון-הומבולדט, והיא נוסדה ב-1860, חודשים אחדים לאחר מותו. מאז שנת 1953 מממנת ממשלת גרמניה את פעילות הקרן. את הפרס מעניקה הקרן מדי שנה למדענים ולמדעניות בכל תחומי המדע, רובם המכריע במדעים המדוייקים, במדעי הטבע והרפואה. עד היום זכו בפרס קרוב ל-51 חתני פרס נובל. 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>